Zamierzasz rozpocząć działalność online? Jeśli tak, pora wybrać nazwę domeny! To bardzo ważny krok, ponieważ może on wpłynąć na sukces Twojej firmy. To właśnie dzięki odpowiedniej domenie Twoi klienci będą Cię mogli odnaleźć w sieci. Na co zatem zwrócić uwagę, aby jej nazwa była profesjonalna, wyróżniała się na tle konkurencji, a jednocześnie zapadała w pamięć? Odpowiadamy.

Nazwa marki

Dobrym rozwiązaniem będzie umieszczenie w domenie nazwy własnej firmy. Zdarza się, że niektóre przedsiębiorstwa zakupują kilka domen, w których występuje różna pisownia danej marki – dzięki temu mogą mieć pewność, że nie zakupią ich inne podmioty. Ważna jest jednak zwięzłość, dlatego jeśli nazwa marki jest długa, warto przemyśleć, czy jedynie nie skorzystać z pierwszych jej liter.

Prostota

Nazwa domeny powinna być maksymalnie prosta, tak aby łatwo się ją wpisywało, wymawiało oraz zapamiętywało. Jeśli istnieje taka możliwość, warto wybrać możliwie najkrótszą nazwę domeny. Mówi się, że dobrze jest jeżeli zawiera one mniej niż 12 znaków (w praktyce oznacza to 2 lub 3 słowa), choć do dyspozycji mamy w sumie aż 63 znaki. Jednocześnie dobrze jest zrezygnować z tzw. znaków specjalnych. Dlaczego? Ponieważ:

  • takie nazwy domen nie są intuicyjne,

  • znaki specjalne w domenie mogą wywoływać problemy z kodowaniem URL.

Ponadto znaki specjalne, jak np. myślniki, nie znajdują się często na wierzchu klawiatury np. w smartfonach, co znacznie utrudnia czynność wpisywania.

Słowa kluczowe

Wybierając nazwę domeny, warto również rozważyć, czy nie byłoby dobrze umieścić w niej słów kluczowych. To dość pomocny zabieg, jeśli zamierzasz się na daną frazę pozycjonować. Na ten aspekt zwracało się uwagę głównie kilka lat temu – dziś mówi się, że nie ma to aż tak dużego znaczenia. O wiele bardziej istotny jest wartościowy content na stronie. Jeżeli jednak w Twojej witrynie można zakupić np. buty sportowe, jak najbardziej możesz nazwać swoją domenę „butysportowe.pl”. Jeśli np. jesteś fryzjerem w Warszawie, Twoja nazwa domeny może brzmieć „fryzjerwarszawa.pl”. Ważne, aby fraza odzwierciedlała to, co faktycznie dzieje się na stronie oraz w Twojej firmie.

Rozszerzenia

Jeśli wybierasz nazwę domeny, zwróć uwagę również na jej rozszerzenia. Chodzi tu o końcówki typu „.pl”, „.com”, „.org” itd. Bez wątpienia najlepiej jest zastosować te, które są najbardziej intuicyjne, a wiec „.pl”, a w drugiej kolejności - „.com”. Wynika to z tego, że zanim klienci zaczną szukać danego przedsiębiorstwa w wyszukiwarce, wpisują jego nazwę ze wspomnianymi końcówkami (zwłaszcza z tą pierwszą). Warto o to zadbać, aby jak najszybciej mogli się oni znaleźć na Twojej stronie. W niektórych przypadkach warto nieco poeksperymentować i wybrać rozszerzenia, takie jak np. „.house” czy „.online”. zwłaszcza jeśli tego typu słowa występują w nazwie Twojej firmy.

Czego unikać, wybierając nazwę witryny?

Wymyślając nazwę dla swojej domeny, zdecydowanie warto unikać pomysłów, które zastosowała konkurencja – lepiej, aby Twoja nazwa na jej tle się wyróżniała. Zdecydowanie lepiej też unikać polskich znaków. Większość z nas jest przyzwyczajona do tego, aby omijać polskie znaki w nazwie, dlatego warto takim osobom wyjść naprzeciw i nie utrudniać im dotarcia do Twojej witryny. Co więcej, okazuje się, że lepiej zrezygnować jest również z cyfr, błędnej pisowni różnych wyrazów (nie dotyczy to polskich znaków), a także z nazw i znaków towarowych znanych marek – może się to zakończyć sprawą sądową.

Nazwa, którą wybrałeś, jest zajęta - co możesz zrobić?

W internecie konkurencja jest spora. Jeśli zaczniesz wpisywać różne propozycje domen, musisz się przygotować na to, że mogą być one zajęte. Co w takiej sytuacji robić? Można przykładowo skorzystać z generatorów stron internetowych, które pokazują rozmaite, alternatywne nazwy, np. na bazie Twoich fraz kluczowych. Możesz również wybrać inne rozszerzenie strony niż „.pl” czy „.com”, jednak nie zawsze okazuje się to być najlepszym rozwiązaniem.

Sprawdź w Verakom, czy Twoja domena jest wolna

Na stronie naszej firmy możesz sprawdzić, czy Twoja domena jest wolna, a jeśli nie, to z jakich rozszerzeń możesz ewentualnie skorzystać. Co więcej, dajemy Ci również możliwość sprawdzenia różnych typów rozszerzeń: funkcjonalnych, regionalnych, międzynarodowych oraz podstawowych. Dzięki temu będziesz mógł dobrać idealną domenę do potrzeb swoich i swojego przedsiębiorstwa. Na tej samej podstronie z powodzeniem możesz ją również zarejestrować! Masz jakieś pytania? Potrzebujesz porady? Jeśli tak, zadzwoń na numer [numer] i skontaktuj się z nami już dziś!