Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo popularne hasło. Znają je wszyscy właściciele sklepów i stron internetowych, którym zależy na znalezieniu i zatrzymaniu klientów. Nie wystarczy, że stworzymy idealną stronę internetową. W sieci istnieje około 2 miliardy witryn internetowych, dlatego nawet doskonale przygotowana strona ma trudności z wybiciem się na tle konkurencji. Pozycjonowanie stron www, choć brzmi tajemniczo, nie jest trudne. Zazwyczaj wystarczy, że poznamy i zastosujemy kilka bardzo podstawowych zasad. 

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron internetowych to działania, które musimy wykonywać, aby nasza witryna internetowa znajdowała się jak najwyżej w wynikach prezentowanych przez wyszukiwarkę internetową. Skuteczne pozycjonowanie stron sprawia, że na naszej stronie zwiększa się tzw. ruch organiczny. Ruch organiczny to wszyscy użytkownicy, którzy odwiedzają naszą stronę w wyniku wyszukiwania w Google. 

Pozycjonowanie strony w Google polega na zadbaniu o wszystkie elementy strony, które mają wpływ na to, jakie miejsce w tej popularnej wyszukiwarce zajmie stworzona przez nas strona internetowa. 

Należy pamiętać, że pozycjonowanie stron internetowych nie jest jednorazowym działaniem. To proces, na który składa się szereg kluczowych elementów. Pozycjonowanie stron to przede wszystkim budowanie odpowiednich, wartościowych treści, dbałość o strukturę strony, a także promowanie naszej witryny na serwisach zewnętrznych. 

wyścig ludzi ubranych w garnitury

Możliwe jest pozycjonowanie istniejącej już strony internetowej, jednak może zdarzyć się tak, że będziemy musieli stworzyć całkowicie nową witrynę. 

Na czym polega pozycjonowanie strony?

Prace nad pozycjonowaniem naszej strony internetowej powinniśmy rozpocząć od opracowania najlepszej dla nas strategii pozycjonowania. Będą się na nią składały ściśle określone zadania. 

Proces pozycjonowania strony internetowej rozpoczynamy od odnalezienia słów kluczowych, które najlepiej określają tworzoną przez nas witrynę. Słowa kluczowe wyszukujemy analizując branżę, którą się zajmujemy, uwarunkowania lokalne oraz inne czynniki dotyczące naszej strony. Następnie, biorąc pod uwagę wybrane słowa kluczowe, tworzymy treści (content) na stronę. Pozycjonując stronę internetową zadbajmy przede wszystkim o jakość tekstów, grafik i zdjęć. To właśnie na doborze odpowiednich słów kluczowych, w dużej mierze, opiera się cały proces pozycjonowania. 

Algorytmy wyszukiwarki Google zwracają uwagę na treść, oprawę graficzną, a także na to, czy tworzona strona spełnia wymogi techniczne. Dlatego kolejnym krokiem pozycjonowania stron www jest optymalizacja witryny internetowej (On - site SEO). Do działań związanych z optymalizacją witryny zaliczamy m. in. dbałość o poprawność kodu strony, zabezpieczenie strony szyfrem SSL, analizę szybkości, z jaką ładuje się strona i odpowiednie dostosowanie wyglądu witryny do wszystkich typów urządzeń (laptopów, tabletów, smartfonów). W procesie optymalizacji zadbajmy o to, by grafiki obecne na stronie nie spowalniały procesu ładowania. Analizując działania na stronie musimy też zwrócić uwagę na to, czy wszystkie podstrony działają bez zarzutu oraz na ewentualne błędy w nawigacji.

Budowanie linków (Off-site SEO) to kolejny element ważny w procesie pozycjonowania strony internetowej. To nic innego jak tworzenie opisanych linków zewnętrznych prowadzących do naszej strony internetowej. Pozycjonowanie stron SEO to również tworzenie linków poza naszą stroną internetową, np. w postach sponsorowanych na blogach, w postach na Instagramie czy Facebooku. Budowanie linków to bardzo ważny krok w procesie pozycjonowania, ponieważ roboty Google stale przeszukują Internet, sprawdzając czy do stron prowadzą linki zewnętrzne. 

Oprócz linków zewnętrznych warto, aby nasza strona internetowa zawierała linki wewnętrzne, które sprawią, że odbiorca pozostanie przez dłuższy czas na stworzonej przez nas stronie.

Pozycjonując stronę internetową musimy liczyć się z koniecznością cyklicznego wykonywania prac na stronie. Wiąże się to ze stałą analizą strony, wyszukiwaniem nowych fraz kluczowych oraz publikacją wartościowych treści. 

Co daje pozycjonowanie strony www?

Głównym celem pozycjonowania strony www jest osiągnięcie jak najwyższego wyniku w wyszukiwarce Google. Dobre pozycjonowanie strony przyczynia się do zwiększenia bezpłatnego, dobrej jakości ruchu na stronie. Efektem dobrego pozycjonowania jest zwiększenie rozpoznawalności reprezentowanej przez nas marki oraz możliwość dotarcia do większej grupy odbiorców. Dzięki pozycjonowaniu naszej strony mamy szansę dotrzeć do potencjalnych klientów, dokładnie wtedy, gdy potrzebują oferowanych przez nas produktów czy usług.

Pozycjonowanie SEO to długotrwały proces. Jednak czas, który poświęcimy na udoskonalanie naszej strony internetowej przyniesie oczekiwane efekty. 

Pozycjonowanie stron samemu

Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej jest możliwe nawet przy niewielkich umiejętnościach technicznych. Prace nad pozycjonowaniem rozpoczynamy od zainstalowania na naszej stronie internetowej narzędzi do zbierania ważnych danych, które pomogą nam prowadzić świadome działania marketingowe. Do narzędzi zbierających dane zaliczamy: Google Analytics oraz Google Search Console. 

Google Searach Console pomoże nam poznać stan techniczny naszej strony, jak również zebrać wiedzę o kondycji strony i ewentualnych błędach na niej. Dzięki Google Analytics dowiemy się, skąd pochodzi ruch na naszej witrynie, poznamy zachowania użytkowników strony oraz zyskamy wiedzę, które podejmowane przez nas działania marketingowe przynoszą oczekiwane efekty. 

Wyposażeni w taką wiedzę możemy zabierać się za samodzielne pozycjonowanie i optymalizowanie strony internetowej. Pozycjonowanie stron samemu będzie wymagało od nas dyscypliny i ogromu pracy. Ważne jest to, że nie musimy wykonywać wszystkich działań od razu. Działania, które musimy wykonać w celu poprawy pozycji strony w wyszukiwarce wydają się trudne i skomplikowane, jednak stopniowe poprawianie parametrów strony przybliża nas do osiągnięcia pożądanego efektu.