SEO to skrót od angielskiego Search Engine Optimization, na język polski tłumaczone jako optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarki. Obecnie większość internautów korzysta z wyszukiwarki Google, dlatego to pod nią najczęściej pozycjonuje się witryny. W zakresie SEO należy podjąć jednocześnie wiele działań, pamiętać, że strona internetowa powinna być także użyteczna z punktu widzenia internautów. 

Jak ogarnąć SEO?

Optymalizacja strony pod SEO to złożony proces, którego celem jest poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania. Najczęściej działania w tym zakresie podejmuje się wielotorowo - bardzo istotne są takie aspekty, jak chociażby:

  • dobór odpowiednich słów kluczowych,
  • wybór właściwego adresu URL,
  • wybór odpowiednich grafik,
  • linkowanie pomiędzy stronami,
  • dobór odpowiednich treści, jakie znajdą się na stronie.

Jak zoptymalizować stronę pod SEO?

Optymalizacja SEO powinna zacząć się od przeglądu technicznego. Czasami konieczna okazuje się poprawa indeksowania wybranych zasobów, w innych przypadkach trzeba zidentyfikować i usunąć błędy przekierowań 3XX, które mogą prowadzić do powstania pętli przekierowań. Bardzo istotne jest również zidentyfikowanie błędów 4XX, które oznaczają brak poprzednio indeksowanej strony. Pojawienie się pojedynczej strony z błędem 404 nie jest jeszcze szkodliwe, jednak jeśli pojawiają się one w większych ilościach, należy bliżej przyjrzeć się witrynie. Zwróćmy uwagę na wybór odpowiedniego adresu URL, który nie będzie zawierał polskich znaków, zbędnych podkreślników czy znaków szczególnych. SEO strony internetowej skupia się także na treści, dlatego należy trafnie dobrać frazy, czy inaczej słowa kluczowe. Jednocześnie warto pamiętać, że strona ma być użyteczna przede wszystkim dla internautów, co wyklucza przypadkowe stosowane fraz i zbędne dodawanie ich do tekstu. Bardzo ważne są natomiast nagłówki H1, H2 i dalsze. 

Jak poprawić SEO strony?

Optymalizacja treści pod kątem SEO musi iść w parze z doborem odpowiedniej grafiki - oryginalnej, która zostanie opisana w sposób czytelny dla internauty. Grafiki stanowią jeden z najistotniejszych elementów struktury strony, lecz jednocześnie nie mogą powodować, że strona ładuje się wolniej. Musimy więc dobrać odpowiedni ich rozmiar, zmniejszając tym samym wagę. SEO strony opiera się także na wykorzystaniu linków wewnętrznych, co oznacza przekierowywanie pomiędzy różnymi adresami URL tej samej witryny. Optymalizacja strony pod kątem SEO jednocześnie bazuje na linkowaniu zewnętrznym, jednak w tym przypadku należy zachować ostrożność. Algorytmy oceniają bowiem jakość strony, na której linkuje się optymalizowaną witrynę. W sieci powstaje bowiem wiele stron, które służą tylko i wyłącznie do linkowania- korzystanie z nich nie jest najlepszym pomysłem, gdyż Google stosunkowo szybko potrafi je wychwycić. 

Jak przygotować stronę pod SEO?

Optymalizacja SEO strony powinna zawierać w sobie także takie elementy, jak:

  • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • poprawa szybkości ładowania witryny,
  • dobór właściwych meta descritpion.

Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych jest bardzo istotne z punktu widzenia współczesnych internautów, który strony internetowe coraz częściej przeglądają na smartfonach lub tabletach. Zapewnia ono komfort korzystania z witryny, a zarazem pozwala lepiej ją zoptymalizować. Przyspieszenie procesu ładowania strony również jest bardzo ważne dla użytkownika, który chciałby z niej korzystać w sposób płynny. Natomiast o samych meta description wspomina się w kontekście SEO stosunkowo niewiele. Tymczasem warto uzupełnić je poprawnie, gdyż to właśnie ten krótki opis widoczny jest w pierwszej kolejności dla samego internauty. Wyszukiwarka podkreśla słowa kluczowe, które zostaną w nim użyte. Pozycjonowanie i optymalizacja stron pod kątem meta description mówią o następujących zasadach - tekst powinien zawierać około 160 znaków i streszczać to, co użytkownik znajdzie pod adresem URL. Chcąc poprawić SEO strony, warto skupić się na wszystkich wymienionych wyżej kwestiach jednocześnie - bez względu na to, czy mamy do czynienia z już istniejącą witryną, czy zamierzamy wprowadzić zmiany w samym jej projekcie.