Prowadząc stronę internetową możemy zastanawiać się nad tym, co musimy zrobić, aby zyskać grono klientów? Ładnie zaprojektowane rozwiązanie to tylko wstęp do zainteresowania użytkownika. Niemniej jednak nawet najbardziej spektakularne grafiki często nie okażą się wystarczające do tego, aby internauta regularnie do nas powracał. Niezwykle istotne są wysokie pozycje w popularnych wyszukiwarkach internetowych oraz atrakcyjna treść. Często mówi się, że artykuły, które potrafią zaciekawić użytkownika, potrafią też sprzedać produkt. Odpowiedzią na te potrzeby jest SEO copywriting.

Co to jest SEO copywriting?

Jak możesz zauważyć, tytułowe zagadnienie składa się z dwóch części. Pierwszy człon, SEO, jest angielskim skrótem od Search Engine Optimization i odnosi się do działań związanych z optymalizacją strony pod kątem wyszukiwarek internetowych tak, aby nasza witryna wyświetlała się możliwie jak najwyżej. Copywriting to z kolei szeroko pojęte działania w obszarze marketingu i reklamy, które polegają na tworzeniu wszelkiego rodzaju tekstów reklamowych, artykułów, opisów produktów czy ogłoszeń. 

Połączenie obydwu powyższych zagadnień daje nam SEO copywriting. W skrócie, jest to umiejętność tworzenia przyjaznych dla użytkownika treści, które w konsekwencji mają go nie tylko zainteresować, ale też skłonić do skorzystania z naszej oferty. Samo pojęcie jest jednak o wiele szersze i zawiera w sobie m.in. na tworzenie strategii marketingowych. Jest to dość trudne zadanie, bowiem poza merytoryką dostarczaną internaucie, musimy mieć na uwadze wytyczne związane z pozycjonowaniem.

W ramach ciekawostki możemy wspomnieć, że, wspomniana definicja często jest mylnie określana jako SEO copyrighting. Wydaje się, że takie nazewnictwo może wynikać ze względu na związek z prawami autorskimi, które w języku angielskim określa się jako "copyright". Oczywiście, jeśli przyglądniemy się temu tematowi od innej strony, to termin SEO copyright ma swoje racjonalne uzasadnienie, jednak nie jest powszechnie stosowany w dziedzinie marketingu internetowego.

Co to jest artykuł SEO?

Wiemy już, że SEO copywriting to niezwykle szeroka dziedzina, odnosząca się nie tylko do pisania różnorodnych treści, ale też skupiająca zagadnienia z zakresu marketingu. Przyjrzyjmy się teraz temu, co to jest artykuł SEO. Czym powinien się charakteryzować i jakie wymagania musi spełniać, aby osiągnął zamierzone cele? 

Artykuł SEO odpowiada za część pisemną naszej strony internetowej. Może to być treść ekspercka, poradnik, szeroki opis produktu czy po prostu wpis blogowy. Niezależnie od jego formy, powinien posiadać unikalny adres URL, który współgra z opisywaną tematyką i pozwala dotrzeć do potencjalnego grona odbiorców. Dodatkowo, artykuł SEO ma na celu edukować, interesować, ale być również zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, takich jak Google, Yahoo czy Bing. W związku z tym musi charakteryzować się pewnymi elementami, które ułatwią osiągnięcie końcowego rezultatu.

SEO copywriting co to jest? Czyli dlaczego powinniśmy decydować się na pisanie zoptymalizowanych treści?

Istnieje przynajmniej kilka czynników, które powinny skłonić nas do wdrożenia SEO copywritingu na naszą stronę internetową. Po pierwsze, pamiętajmy o tym, że mnóstwo osób korzysta z wyszukiwarek internetowych, celem poszukiwania interesujących ich materiałów. Ponadto, ponad 30% z nich kończy swoje działania na kliknięciu w pierwszy wynik. W związku z tym, niezwykle istotne jest to, aby nasza strona wyświetlała się możliwie jak najwyżej. Dzięki temu zyskamy szansę na większą liczbę odwiedzin, a w konsekwencji na możliwość generowania dodatkowego zysku. Poza tym, artykuły SEO mogą zachwycić naszych odbiorców, stanowić element naszej rozpoznawalności oraz budować nasz autorytet. Tworzenie atrakcyjnych treści to nie tylko szansa na pokonanie konkurencji, ale też zbudowanie zaufania wśród internautów.

Jak pisać zgodnie z zasadami SEO?

Do pisania profesjonalnych artykułów, zoptymalizowanych pod wyszukiwarki, potrzebujemy nieco więcej niż tzw. "lekkiego pióra". Niezbędna jest chociażby podstawowa wiedza na temat marketingu internetowego oraz odpowiednie narzędzia, które ułatwiają nam tworzenie przyjaznych treści. Niemniej jednak możemy wyróżnić kilka zasad, które ułatwią nam cały proces. Możemy do nich zaliczyć:

  • określenie specyfiki tworzonego dokumentu, która polega na przygotowaniu podstawowych faktów dotyczących artykułu. Musimy określić temat, zakres treści, słowa kluczowe oraz opisy meta i adres URL
  • stworzenie fachowej treści, która będzie przyjazna zarówno dla odbiorcy, jak i wyszukiwarek internetowych
  • korzystanie z narzędzi SEO, które pomogą w ustaleniu słów kluczowych i na bieżąco będą analizować treść pod kątem optymalizacji
  • analizę konkurencji, która zawiera wysoko pozycjonowane artykuły
  • recenzję naszego artykułu pod kątem składni, ortografii oraz stylistyki. 

Pośród wspomnianych zagadnień, możemy również wspomnieć o działaniach, których warto unikać. Przede wszystkim, starajmy się nie przesadzać z niepotrzebnymi słowami kluczowymi, które są skierowane do wyszukiwarek, a nie użytkownika. Takie rozwiązanie może powodować zniechęcenie i frustrację internauty, który pomimo wysokiej pozycji naszej strony w rankingach, szybciej z niej wyjdzie niż ponownie ją odwiedzi. Co więcej, starajmy się unikać dwuznacznych wyrażeń oraz niezręcznych treści, które mogą wprowadzać w zakłopotanie. Nie pomoże nam również nadmierne stosowanie strony biernej i zaczynanie zdań od powtarzającego się wyrażenia, które najczęściej jest naszą frazą kluczową.